Aanpak en Referenties

Docentplus is de grondlegger van het RTTI & OMZA-systeem, de standaard voor formatieve evaluatie en levert expertise op het meten en verbeteren van leerprocessen in de school.

RAPPORT STAAT VAN HET ONDERWIJS POSITIEF OVER RTTI
Wat maakt een school een goede school? Dit was de centrale vraag die de Inspectie van het Onderwijs stelde in het onderzoek naar De Staat van het Onderwijs 2020.
‘Op scholen met hoge resultaten geven leraren eenduidige feedback,’ is een van de conclusies van de onderzoekers. ‘Een methode die veel scholen noemen om het proces van terugkoppeling te stroomlijnen is RTTI, wat het voor leraren en leerlingen mogelijk maakt om dezelfde taal te spreken als het op het evalueren van doelen aankomt. […] RTTI wordt gebruikt om eenduidige en herkenbare feedback en passende oplossingsstrategieën aan te bieden.’ (Bron: Rapport De Staat van het Onderwijs 2020)

De expertise wordt verspreid in de vorm van (schoolbrede) e-learning, publicaties, adviezen op maat en de masterclasses. Het gebruik van RTTI-online ondersteunt de duurzame professionalisering.

‘Het beste programma sinds jaren. Zeer effectief, zeer toepasbaar op school, een  daadwerkelijke toevoeging aan de kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Zeer vakkundig en bekwaam. Alles is direct praktisch toepasbaar binnen de school (Ronald, docent tn/wi/ec, afdelingsleider, Schoter S.G. Haarlem)

‘De training master toetsexpert is een zeer nuttige training. RTTI is een prachtig middel om advisering/determinering, doorlopende leerlijnen en kwaliteit van toetsen te borgen, m.a.w. om het leerpotentieel van leerlingen te vergroten’ (Greta, docent Frans, Tweede Fase coördinator vwo, SG. Tabor Werenfridus)

‘De theorie rondom de toetscompetenties sluit steeds perfect aan op de praktijk. En daar houd ik van, dat de theorie direct tot leven komt in de praktijk!’ (Dorien, docent wiskunde, Esdalcollege)

‘In mijn 5 VWO klas natuurkunde vond ik het resultaat van het proefwerk flink tegenvallen. Veel leerlingen vielen al uit op T1. De T1-vragen van het proefwerk vond ik er goed uitzien, dus het probleem van de lage cijfers ging ik meer zoeken bij de leerlingen en bij mezelf. Ik wilde de leerlingen beter ondersteunen om eerst het T1 niveau omhoog te halen. Ik ging met de strategieën uit het boekje “Slimmer leren” en met activerende werkvormen met behulp van RTTI-online aan de slag. Het resultaat was verbluffend. Iedereen scoorde “groen” op T1 en T2 was ook verbeterd. Verbeteringen op I kosten wat meer tijd. Nu is het gemiddelde van de leerlingen weer ruim een 6 i.p.v. iets boven de 5.’ (Bram, docent natuurkunde, Veurs Lyceum)

‘Uit ons onderzoek blijkt dat door het gebruik van RTTI-online er nu meer ontwikkelingsgericht wordt gewerkt met een accent op verbeterpunten in plaats van wat de leerlingen allemaal niet kunnen, verder dat leerlingen nu inzicht hebben hoe ze zich voor een vak kunnen verbeteren en daarnaast dat ouders de RTTI & OMZA rapportage met feedback en acties zeer hoog waarderen.’ (Mark, coördinator Tabor College)

‘Je maakt je digitale toets heel eenvoudig in TestFox dat aan RTTI-online gekoppeld is en je krijgt vanuit RTTI-online automatisch feedback op de kwaliteit van je toets en je onderwijs en leerlingen krijgen feedback op hun leerproces en een overzicht van hun ontwikkeling en acties voor alle vakken. Dat is pas echt handige ondersteuning voor docenten en mentoren!’ (Eric, coördinator Valuas College)

‘Ik heb bij de cursus naast alle kennis over toetsen zeer veel inspiratie opgedaan. RTTI is een geweldig systeem. Echt een eye-opener. Ook voor leerlingen is de methode erg inzichtelijk; zij spoorden mij aan toetsen te analyseren volgens de RTTI-methode’ (Annelies, docent biologie, Arentheem College, Arnhem)

‘Zeer waardevolle cursus waar ik duidelijke handvatten gekregen heb om problemen met de doorlopende leerlijn, verschillen in proefwerken en determinatie wat opleidingsniveau en profiel betreft aan te pakken. Daarnaast een universele taal om met collega’s constructief bezig te zijn met verbeteringen binnen het onderwijs. Toegankelijke cursus met duidelijke praktijkvoorbeelden, meteen toepasbaar in de werksituatie. Zeer gemotiveerde manier van cursus geven (Yvo, docent aardrijkskunde, St-Janscollege Hoensbroek)

‘Ik heb het direct in de praktijk kunnen brengen en heb er dagelijks profijt van. Je draait je lessen op een hoger niveau. Een aanrader voor collega-scholen!’ (Lyda, docent scheikunde, Capellenborg, Wije Zwolle)

‘Inspirerende cursus. Bewustwording van het belang inzicht te krijgen in waar goede toetsen aan moeten voldoen en aan het werk te gaan met de onderscheiden cognitieve niveaus in toetsen. Werkwijze geeft de mogelijkheid (en de tools) het geleerde direct toe te passen in de praktijk. Als leidinggevende vind ik het noodzakelijk om over deze kennis te kunnen beschikken om ons team te stimuleren hiermee aan de slag te gaan, ook als het instrumentarium om het leerpotentieel bij leerlingen te bevorderen.’ (Adriaan, Gomarus College Assen, locatieleider)

‘Ik ga enthousiast naar huis met een concreet plan dat zeker bij gaat dragen aan betere resultaten. Zeer bruikbare informatie waarmee we praktisch aan de slag kunnen. Zowel de docenten als de leerlingen kunnen hun voordeel doen met onze kennis. Nu is een duidelijkere determinatie mogelijk evenals het verschil CE-SE bespreekbaar wordt en aan te pakken is’ (Bert, docent Ne, Du, afdelingsleider Niftarlaken College, Maarssen)

‘Deze cursus is voor mij een eye-opener in helderheid. Niveaubepaling was nog nooit zo simpel. Determinatie van/voor mensen is altijd stof voor discussie, maar RTTI geeft een makkelijk af te lopen route met daaraan voorafgaand échte kansen voor leerlingen. Daarnaast is jullie aanpak in nascholingsland verfrissend, vakkundig en stimulerend. Uitgaande vanuit de bestaande praktijk!’ (Ben, docent geschiedenis, Stedelijke SG, Nijmegen)

‘Toetsing, hoe maak je een valide toets. Dat was aanvankelijk mijn idee bij aanvang van de cursus. Dat bleek een onderschatting. De cursus bood veel meer inzichten in toetsing en de weg ernaar toe dan ik had verwacht. De inhoud van de cursus sluit prima aan bij het streven naar meer professionaliteit in onderwijsland’ (Harry, docent Engels, Thorbecke SG, Zwolle)

‘Als projectmanager in een educatieve uitgeverij voor het beroepsonderwijs maakte ik in een workshop kennis met het RTTI-model van Docentplus. De helderheid en structuur die dit model biedt voor het ontwikkelen van lesmaterialen raakten meteen mijn enthousiasme. En dat is sindsdien, al werkend met het RTTI-model alleen maar gegroeid.
In 2014 nam ik het initiatief tot IKcircuLEER, levende lessen voor een circulaire economie, met het doel om bij te dragen aan het realiseren van een toetsbare kennisbasis over duurzaamheid.
Met dit initiatief wonnen we toen ASN Bank Wereldprijs.
Inmiddels hebben we IKcircuLEER-lesmaterialen gepresenteerd aan docenten o.a. op de landelijke netwerkdag van Platform VMBO DenP en tijdens cursusmiddagen in het kader van het bijscholingsprogramma https://bijscholingvmbo.nl/cursussen/duurzaam-ondernemen-in-de-klas-lessen-ontwikkelen. Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen staan immers in de kern van de vernieuwde examens voor de beroepsgerichte vakken in het vmbo.
Docenten willen daar ook graag mee aan de slag, tegelijkertijd is het voor velen nog een nieuwe tak van sport in hun onderwijspraktijk.
Het RTTI-model biedt praktische aanknopingspunten, die recht doen aan verschillende leerstijlen, om de relevantie van de inhoud zo effectief mogelijk over te dragen.
Docenten reageren verheugd, zie http://www.ikcirculeer.nl/nieuws/bijscholingvmbo-nl/ op de ‘levende lessen’ van IKcircuLEER uitgewerkt met leerdoelen en opdrachten op basis van RTTI.
En daar gaat het om. Werken met RTTI biedt voor mij focus en structuur om kennis en inspiratie over te dragen.’ Liedewij de Graaf, info@ikcirculeer.nl

Het klantenbestand van Docentplus bevat inmiddels vele scholen in Nederland, waaronder o.a.:

  • Valuas College te Venlo
  • Johan de Witt SG te Den Haag
  • Gomarus College te Assen en Groningen
  • Vrije Universiteit te Amsterdam
  • Citaverde College VMBO en MBO te Heerlen
  • Farel College te Ridderkerk
  • Rembrandt College te Veenendaal
  • Tabor te Hoorn
  • IN HOLLAND te Rotterdam
  • Sorghvliet gymnasium te Den Haag
  • Willem de Zwijger College te Bussum
  • Meander College te Zwolle
  • Maaswaalcollege te Wijchen
  • Universiteit Twente
  • Bonnefanten College te Maastricht
  • Sint-Nicolaaslyceum te Amsterdam
  • Pantarijn te Kesteren
  • Wessel Gansfort College te Groningen
  • Luzac College
  • Mendelcollege te Haarlem
  • Thorbecke Scholengemeenschap te Zwolle
  • Veenlanden College te Mijdrecht
  • Van der Capellen te Zwolle
  • Lyceum Schöndele te Roermond
  • Develstein College te Zwijndrecht
  • Dalton Lyceum te Barendrecht
  • St.-Gregorius College te Utrecht
  • Herbert Vissers College te Nieuw-Vennep
  • Oosterlicht College te Nieuwegein/Vianen
  • Edith Stein College te Den Haag
  • Montfort College te Rotterdam
  • Arentheem College te Arnhem
  • Copernicus College te Hoorn
  • Hervormd Lyceum West te Amsterdam
  • Visser ’t Hooft Lyceum te Leiden
  • BC Broekhin te Roermond
  • Niftarlake te Maarssen
  • Wolfsbos te Hoogeveen
  • Griftlandcollege te Soest
  • Fons Vitae te Amsterdam
  • Winkler Prins te Veendam
  • Lorentz Casimir Lyceum te Eindhoven
  • Slinge te Rotterdam
  • Edison College te Apeldoorn
  • C.S.G. Calvijn Maarten Luther te Rotterdam
  • Esdalcollege te Klazienaveen
  • Laurenslyceum te Rotterdam
  • Graaf Engelbrecht te Breda
  • De Palmentuin te Rotterdam
  • Etty Hillesum Lyceum Het Stormink te Deventer
  • De Rotonde te Breda
  • OMO SG Helmond
  • Sint-Joris College Einhoven
  • LMC-vo Rotterdam e.o.
  • Varendonck College te Asten/Someren
  • Het Stormink te Deventer
  • Compaen VMBO te Zaanstad
  • GSG Leo Vroman te Gouda
  • Lentiz onderwijsgroep Rotterdam e.o.
  • Luzac Lyceum en College
  • St.-Nicolaaslyceum te Amsterdam
  • Commanderijcollege te Gemert
  • Fioretti College te Lisse
  • Focus beroepsacademie te Barendrecht
  • TalentenCollege Noord te Heerenveen
  • Maris College te Den Haag
  • Chr. SG Buitenveldert te Amsterdam
  • St. Michaël College te Zaandam
  • Het Nieuwe Lyceum te Bilthoven
  • Dorenweerd College te Doorwerth
  • Pallas Athene te Ede
  • SG Tabor te Hoorn
  • Csg Scala Rietvelden te Spijkenisse
  • Albert Schweitzer Havo -VWO te Willemstad, Curacao
  • Scholengroep Bonaire, Kralendijk, Bonaire
  • Comenius Beroepsonderwijs te Capelle a/d IJssel
  • Marnix Gymnasium te Rotterdam
  • Driestar College te Gouda
  • CSG Jacob van Liesveldt te Hellevoetsluis
  • Scala College te Alphen aan den Rijn
  • De Amersfoortse Berg te Amersfoort
  • Rijswijks Lyceum te Rijswijk
  • Schoter Scholengemeenschap te Haarlem
  • Sint Montfort College te Rotterdam
  • Herman Wesselink College te Amstelveen
  • Groene Hart Lyceum te Alphen aan den Rijn
  • Het Baarnsch Lyceum te Baarn
  • Willem de Zwijger College te Schoonhoven
  • Globe College te Utrecht
  • Strabrecht College te Geldrop
  • CSG Scala Molenwatering te Spijkenisse
  • Het Baken te Almere
  • Almere College te Dronten
  • Amstelveen College te Amstelveen
  • Willem de Zwijger College te Papendrecht
  • Carmel College te Gouda
  • Stedelijke SG De Rede te Terneuzen
  • RSG Magister Alvinus te Sneek
  • RSG Pantarijn te Wageningen en Kesteren
  • Het Veenlanden College te Vinkeveen en Mijdrecht
  • Bonaventura College te Leiden en Roelofarendsveen
  • Mondriaan College te Oss
  • CSG Calvijn-Maarten Luther te Rotterdam
  • CSG Buitenveldert te Amsterdam
  • Doorenweerd College te Doorwerth
  • Pallas Athene College te Ede
  • CSG Jan Arentz vmbo te Alkmaar
  • Corlaer College te Nijkerk
  • Olympus College te Arnhem
  • Scheepvaart en Transport College te Rotterdam
  • Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen te Nijmegen
  • Het Nieuwe Eemland te Amersfoort
  • Candea College te Duiven
  • Amadeus Lyceum te Vleuten
  • Charles de Foucauld mavo te Spijkenisse
  • Sint-Joriscollege te Eindhoven
  • Lyceum Schravenland te Schiedam
  • Comenius College te Rotterdam
  • Comenius College te Hilversum
  • Eckart College te Eindhoven
  • Carboon College te Hoensbroek en Brunssum
  • Baanderherencollege te Boxtel
  • Linde College te Wolvega
  • Esdal College te Emmen
  • Carolus Clusius College te Zwolle
  • College Hageveld te Heemstede
  • RSG Wolfsbos te Hoogeveen
  • Eemsdelta College te Delfzijl
  • Jac. P. Thijsse College te Castricum
  • Heerbeeck College te Best
  • Norbertuscollege te Roosendaal
  • Oscar Romero te Hoorn