Masterclass RTTI

De masterclass RTTI staat open voor sterdocenten, vakgroepleiders, RTTI- en jaarlaagcoördinatoren en schoolleiding van een school. Het doel van deze leergang is het planmatig werken aan continue kwaliteitsverbetering van je onderwijs, waarbij de leerling en het leerproces centraal staan. Verder het praktisch ondersteunen van collega’s en schoolleiding bij het inzetten van verbeteracties vanuit formatieve evaluatie.

Illustratie Masterclass RTTIDe Masterclass start met een module (naar keuze live of  via e-learning) waarin een introductie op de gehele training en een nulmeting om te bepalen hoe de school, het team, de vakgroep en het mentoraat ervoor staan en is er aandacht voor de opzet van een praktisch klein onderwijskundig onderzoek rondom de opbrengst van RTTI of OMZA in de school. Verder staan RTTI en OMZA en de kwaliteit van opdrachten en toetsen centraal. Vervolgens een module met alle expertise rondom normering, waardering, diagnoses, leerstrategieën en acties op maat voor de leerling en docent. Daarna analyseer je het examen en borg je de doorlopende leerlijn.

De daarop volgende module gaat over allerlei praktische vormen van differentiatie, van leerversterkende werkvormen tot motivatie, leer- en doceeraanpakken en differentiatieplanners. Na afronding van de bovengenoemde onderdelen is er aandacht voor het cyclisch werken in de school en duurzame implementatie van de verschillende instrumenten en het onderwijskundige onderzoek.

Dit Masterclassprogramma kun je volgen vanuit verschillende perspectieven:

1. Je volgt het programma puur voor jezelf als docent, voor je eigen ontwikkeling en verdere professionele groei.

2. Je kunt het programma ook volgen om collega’s in de vakgroep, het team of de directie verder te ondersteunen vanuit de opgedane expertise.

3. Je volgt het programma vanuit de verantwoordelijkheid als schoolleiding om op alle niveaus (leerling, docent, team, vakgroep) te kunnen zien welke processen doorlopen worden, zodat je deze processen ook optimaal kunt aansturen, faciliteren en implementeren.

A Start
(1 dagdeel)
  • Introductie en nulmeting in de school.
Live-training in Bodegraven op 8 november 2017 van 13.30u-16.00u
B Module 1
(2 dagdelen)
  • Toetskwaliteit
  • RTTI & OMZA
Zelfstandig via e-learning
C Module 2
(2 dagdelen)
  • Toetsanalyse met RTTI-online/li>
  • Diagnose, leerstrategieën en acties voor de leerling
Zelfstandig via e-learning
D Module 3
(2 dagdelen)
  • Optimale doorlopende leerlijn & PTD
  • De vakgroep als datateam en effectieve rapportvergaderingen
Live-training in Bodegraven op 30 november 2017 van 10.00u-16.00u, of zelfstandig via e-learning
E Module 4
(2 dagdelen)
  • Praktisch differentiëren met RTTI
  • Werkvormen, docentrollen, leeraanpakken, flexibele leerlijnen, etc.
Live-training in Bodegraven op 16 januari 2018 van 10.00u-16.00u, of zelfstandig via e-learning, flexibel in te plannen na afronding van module 2 of 3
F Module 5
(1 dagdeel)
  • Opbrengstgericht werken en onderwijskundige aansturing van de vakgroep/team
  • Scholing & Planning
Live-training in Bodegraven op 26 maart 2018 van 13.30u-16.00u, of zelfstandig via e-learning, flexibel in te plannen na afronding van module 1 t/m 4
De Masterclass kun je geheel flexibel doorlopen door zelfstandig op eigen locatie en zelfgekozen data de zes e-learningmodules te volgen en de daarin aangegeven opdrachten en het praktische onderwijskundige onderzoek uit te voeren.Tevens zijn er facultatief live-bijeenkomsten te volgen, die georganiseerd worden voor deelnemers aan de Masterclass. Tijdens die (mid)dagen staan elke keer andere onderwerpen interactief centraal die ook in de e-learning volledig zijn uitgewerkt. Je werkt tijdens de live-bijeenkomsten delen van de reguliere e-learning uit, en maakt daarvan uiteindelijk ook alle opdrachten. De live-bijeenkomsten bieden tevens gelegenheid om collega’s van andere scholen te ontmoeten.

De bovengenoemde Modules 1 t/m 5 zijn ook zeer geschikt om tijdens een schoolbrede studiedag los als e-learning in te zetten voor verdere professionalisering van de rest van het docententeam. De collega’s die de Masterclass RTTI volgen, kunnen hierbij ondersteunen.

TZSZgs4hFm

Voor overige informatie kunt u rechtstreeks contact opnemen met Marinka Drost, telefoon (06)29206759, of Petra Verra (06)18584276 of e-mail: info@docentplus.nl.

Inschrijfformulier Masterclass RTTI Online inschrijven

Interview NRO
Interview van de NRO-KENNISNET Onderzoeksconferentie 2017: Weten wat werkt met ict in het onderwijs

Bijscholing RTTI voor management en coördinatoren
Vrijdag 20 april 2018
RTTI & OMZA posters
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.